ספירת הדעת היא הכח המרכז את כוחות החלק המושכל. בזכות הדעת יש לנו את היכולת להביא מחשבה או רעיון לכדי מציאות ממשית. כותב רבי נתן (ליקוטי הלכות) "כל פעולה רוחנית או גשמית שאין בה דעת זה כמו ההבדל בין מרק חם למרק קר, בשניהם יש את אותם רכיבים, אבל איזה הבדל בטעם"!
דעת תחתון ודעת עליון
בחסידות נהוג לחלק את ספירת הדעת ל 2 "דעת תחתון" ו"דעת עליון". "דעת תחתון", הוא הכח המקשר בין השכל (החכמה והבינה) לבין עולם העשייה (ז' תחתונות) – ובמילים אחרות הורדת החומר לדפוס. בספרי הקבלה הדעת נקראת "מפתחא דכליל שית" (מפתח שש מידות חג"ת ונה"י), בזכות היותה מקשרת בין העולם השכלי לעולם הרגשי היא מביאה את כח השכל לשלוט על הרגשות ועל כן גם עולם המעשה יגיב בהתאמה לעולם השכל. על כך כותב רבי נחמן, בתורה א' ליקוטי מוהר"ן, "צריך האדם להסתכל בשכל של כל דבר", משמע האדם ניחן בדעת להבדיל משאר הנבראים (אשר להם יש נפש בהמית בלבד) בכדי שיוכל להתבונן, לתקן את מידותיו (חג"ת, נה"י), להעמיק את חוויותיו ולהשלים את שליחותו.
"דעת עליון" הוא כח החיבור במה שמכונה למעלה מהשכל – הדעת היא זו שמאפשרת לחכמה ולבינה להתאחד וליצור רעיונות חדשים, ללא דעת עליון לא תהיה זרימה טבעית של כל כוחות השכל, קרי, חב"ד (חכמה – בינה – דעת). בעץ החיים הדעת ממוקמת בקו האמצע – המחבר בין החכמה (מח ימין) לבין הבינה (מח שמאל) ובכך מחליטה מה יבוא לידי ביטוי ממשי ומה יישאר שם למעלה בגדר מחשבה או רעיון בלבד.
בספרי החסידות מובא שניתן לקבל מספירת הכתר (העל מודע) ישירות לספירת הדעת (תת מודע) מעין דילוג על השכל (חכמה ובינה), זה קורה לכל אחד/ת מאיתנו, אנחנו קוראים לזה אינטואיציה והחסידות מכנה את זה "פנימיות הלב גבוהה מחיצוניות השכל".
זה לעומת זה ברא הקב"ה
בזוהר הקדוש כתוב ברא הקב"ה "כוחות טובים" ו"כוחות רעים". הכוונה היא שכנגד כל דבר מופלא ומיוחד בעולם יש כנגדו דבר הרסני ואפל. הבעל שם טוב הקדוש אומר שכנגד ספירת הדעת ה' ברא את קליפת עמלק. קליפת עמלק היא זו שמכניסה אותנו לפינות הספקנות בחיינו. (ספק=240=עמלק). עמלק עומד בין המח ללב ומנתק בין מימד השכל לבין מימד הרגש. למעשה את פרעה כינו ראשית עמלק כיוון שהוא עומד על צווארו של האדם (פרעה / עורפו) ומשכנע את בני ישראל שממש חבל להם לעזוב ולצאת ממצרים (לשון מיצר). ובאמת אנו רואים בחיי היום יום שהעמלק לא נותן לך רגע אחד פנוי ושקט ובכך אתה משרת אותו כל הזמן… עוד מובא שכאשר הספק ילך ויגבר בעולם זה סימן לאחרית הימים (240=לפני גוג ומגוג).
מערכת העצבים
בגוף האדם מידת הדעת אחראית על מערכת העצבים. כאשר האדם ידע לנצל ולנתב נכון את החיבור בין השכל הישר לבין כוחות הרגש ("דעת קנית מה חסרת") אזי גם כוחות הנפש (נצח-הוד-יסוד) ילכו אחריהם בצורה תקינה בסוד מלך (מוח-לב-כבד). אך אם אין הדעת מיושבת כראוי, יעברו מסרים שגויים, מקוטעים ומפוזרים לכוחות הרגש שבלב, אלו יעלו רגש מקולקל בהתאמה והכל ירד לכוחות הנפש בצורה עקומה ואיומה וכך גם יראו חייו של האדם. חוסר איזון זה מכונה "פיזור הנפש" וגורם ליתר מערכות הגוף לצאת מאיזון (במיוחד במערכת האנדוקרינית במערכת החיסונית) ומשם הדרך לחולי קצרה…
כתיבה: אמיר לוי, נטורופת והרבליסט קליני – מנהל המרכז לרפואה טבעית – www.medicalherbs.co.il