ספירת המלכות

ספירת המלכות היא הספירה התחתונה והאחרונה בעץ החיים. הספירה מזוהה עם כוח הדיבור ומערכת העיכול (מהפה, דרך הוושט, הקיבה, המעיים ועד לסוף המערכת). הדיבור הוא כוח ההבעה והביטוי העיקרי של האדם המדבר. לפי קצב דיבורו, סגנונו וקולו של האדם ניתן לזהות את אופיו. למשל אם אדם מדבר במהירות ובצורה מפוזרת נדע שהוא אדם מאוד פעיל קוגניטיבית ומעשית. ומנגד אדם שמדבר לאט יהיה אדם שקול וזהיר יותר. קול רם וחזק מרמז על ביטחון מופרז או גאווה ולהפך דיבור חלש יכול לרמז על חוסר בטחון או ענווה.
אפשר לומר שמידת המלכות היא תכלית האדם, כל אדם מרגיש שהוא מגיע לידי ביטוי ומשפיע רק כאשר ישנה מציאות חיצונית מהצד השני המקבלת את השפעתו, לולא קבלת הצד השני אין המלכות שלמה והפעולות כאילו לא התקיימו מעולם. גם דומה הדבר למורה שמשקיע ומלמד והתלמיד איננו קולט ומפנים את החומר, הרי שהדברים כאילו לא נאמרו מעולם.

מהכתר ועד למלכות

עץ החיים מתחיל בספירת הכתר ומסתיים כאמור בספירת המלכות ולהפך בסוד "אור חוזר". לדוגמא מבחינת הרב, בדיבורו אל תלמידיו הוא מסיים במלכות אך כלפי התלמיד הדברים הם כתר (ראשוניים וחדשים). ומהכיוון השני אם לא נפעל בפועל לא נקבל תגובה חוזרת ולכן ניתן להגיד גם שכל ההתחלות הן מהמלכות. הדוגמא הטובה ביותר להמחשה היא, כשם ש"אין מלך בלא עם" (כתר ללא מלכות) אזי "אין העם שלם בלא מלך" (מלכות ללא כתר).

דוד מלך ישראל חי וקיים

נאמר בזוהר הקדוש שפנימיות מידת המלכות היא השפלות. הרועה השביעי והאחרון מבין שבעת המנהיגים של עם ישראל הוא דוד המלך. דוד המלך אמר על עצמו "והייתי שפל בעיני" – מציאות נפשו של מלך ישראל נמצאת בשפלות. הוא מכיר ורואה את שלמותו של המלך האמיתי, מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, ומנגד רואה את טבעו, יצריו וחסרונותיו ולכן יכול הוא למלוך מתוך רחמים על עמו. רק כאשר המלך שפל רוח באמת, והוא מרגיש כי הוא ממלא את שליחות הציבור, גאוותו על עמו ומנהיגותו תהיה במידה הנכונה. הרמז לדבר, שפל=410=גאות.

אני צריך לעכל את זה

מידת המלכות מייצגת את מערכת העיכול, במערכת זאת המתחילה בפה כנ"ל ממשיך האדם ומברר ניצוצות קדושה מן המאכלים הגשמיים והארציים כגון בעלי החיים, תבואות, פירות וירקות. אנו צריכים לאכול בקדושה ולברר (להפריד חלקי קדושה ונשמות מגולגלות מלמטה-העולם הזה, כלפי מעלה-עולם הבא). וזאת בדומה לעבודת השפלות עבודה מלמטה כלפי מעלה.

ברפואה הטבעית מייחסים חשיבות מרבית למערכת העיכול, למעשה זוהי המע' המעוצבבת ביותר אחרי המח. ישנה גישה שאומרת שהכול מתחיל משם, מערכת עיכול חזקה ובריאה הינה חשובה ביותר לבריאותו הכללית של הגוף. אך זאת "רק" חוכמת חיצונית של הגויים, היא נכונה עד לרמה מסוימת. לאחר מכן היכן שהיא מסתיימת (הגישה) מתחיל המח שהוא למעשה בעל הבית האמיתי.

בחסידות ניתן לעשות הקבלה של המח מול אבריה של מערכת העיכול (כל פיסת מידע שנכנסת אלינו עוברת תהליך דומה גם במערכת העיכול עם המזון):
אנו נוטים לומר "אני צריך לעכל את זה" והכוונה לא לאוכל אלה לאינפורמציה.

פה = אונה ימנית ספירת החכמה: כניסת מזון, כל ביס משול לפיסת מידע שנכנסת ומתחיל תהליך ה"עיכול".

קיבה = אונה שמאלית ספירת הבינה: עיבוד המזון/גריסת המידע שהגיע דרך הפה/חכמה.

מעיים = דעת (הטמעה וחיבור): בירור המזון ותהליך ספיגה, כמו בחיים נקבל את אשר אנו רוצים ונשחרר את הטפל/פסולת מהגוף דרך המעי הגס והפה האחורי (סטרא אחרא=הצד האחר/אחור).

מדרש איכה רבה ד' ט"ו

"ארבעה מלכים היו מה שתבע זה לא תבע זה…"

ואלו הן: דוד, אסא, יהושפט וחזקיהו

דוד אמר: "ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם (תהילים י"ח)

אמר לו הקב"ה: אני עושה כן, הדא הוא דכתיב "ויכם דוד מהנשף ועד הערב למחרתם…" (שמואל א' פרק ל)

עמד אסא ואמר: אני אין בי כח להרוג להם, אלא אני רודף אותם ואתה עושה:

אמר לו הקב"ה: אני עושה, שנאמר: "וירדפם אסא והעם אשר עמו… כי נשברו לפני ה' ולפני מחנהו" (דברי הימים ב' י"ד)

לפני אסא אין כתיב כאן, אלא "לפני ה' ולפני מחנהו"

עמד יהושפט ואמר אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף אלא אני אומר שירה ואתה עושה:

אמר לו הקב"ה: אני עושה, שנאמר: "ובעת החלו ברנה ותהילה נתן ה' מארבים על בני עמון מואב והר שעיר" (דברי הימים ב' כ')

עמד חזקיהו ואמר: אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף ולא לומר שירה, אלא אני ישן על מיטתי ואתה עושה:

אמר לו הקב"ה: אני עושה, שנאמר: "ויהי בלילה ההוא ויצא מלאך ה' ויך במחנה אשור" (מלכים ב' י"ט)

מה לומדים מהמדרש ? רואים שה' נלחם עבור כל ארבעת המלכים בהתאם לתפילתם ולבקשתם. אסא אומר אני רק רודף ולא הורג, יהושפט אומר אני רק אומר שירה, וחזקיהו אומר אני ישן ואתה הורג.

אך את מי ה' בוחר למשיח – את דוד מלך ישראל חי וקיים! למה כי יש לנו חובה לעשות את המקסימום השתדלות שלנו בעולם הזה!

 

כתיבה: אמיר לוי, נטורופת והרבליסט קליני – מנהל המרכז לרפואה טבעית – www.medicalherbs.co.il

נגישות
עגלת קניות0
אין מוצרים בסל
המשך לקנות
0

הטופס נשלח בהצלחה!